مازندران و تاريخ

یادداشتی از سوی دکتر منوچهر ستوده
كد مطلب: 26 -   تعداد بازديد: 1977 -  چهارشنبه 1 ارديبهشت 1389
   استاد دکتر منوچهر ستوده را همه می شناسند و نیازی به معرفی ایشان نیست . هم ایشان و هم استاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی در ملاقات های حضوری که افتخار آن نصیب من شد، دقت و توجه خاص  نسبت به تحقیقات انجام گرفته از سوی اینجانب نشان داده اند .  برای هر دو بزرگوار آرزوی سلامتی می کنم . مطلب زیر یادداشتی به خط استاد منوچهر ستوده  و خطاب به اینجانب است :

ادامه مطلب

گاو بومی مازندران و گیلان از چه زمان بومی این دیار شده است؟
كد مطلب: 25 -   تعداد بازديد: 19949 -  جمعه 27 فروردين 1389
درويش علي کولاييان
                                                                                                                                     
                           
در ایران گاو بومی مازندران و گیلان به گاو جنگلی موسوم است و با  دیگر نژادهای گاو بومی در ایران  تفاوت دارد . مثلاٌ ، هم گاو نر و هم گاو ماده  شاخ  دارند .  در جنس نر کوهانی بر جسته روی شانه ها به چشم می خورد  و اختلافی فاحش و غیر عادی به لحاظ وزن و قد بین نر و ماده وجود دارد .
ادامه مطلب
( چرا واژه های مشترک مازندرانی و سنسکریت فراوانند ؟)
چهل واژه مازندرانی و مطابقت آن ها با سنسکریت
كد مطلب: 24 -   تعداد بازديد: 12254 -  جمعه 28 اسفند 1388
درویش علی کولاییان

در کتاب "مازندرانی و سنسکریت کلاسیک " به قلم نگارنده ، قریب به چهارصد واژه مازندرانی با واژه های سنسکریت مطابقت داده شد . دراین مقاله، به چهل واژه دیگر مازندرانی توجه می کنیم . علاقمندان به این نکته توجه کنند که فونتیک بکار رفته    ، فونتیک هاروارد- کیوتو  است(H-K  ) . فونتیک هاروارد- کیوتو ، تفاوت هایی  با فونتیک مرسوم  دارد . در متن به بعضی از  این تفاوت ها اشاره شده است . در ضمن واژه های سنسکریت که با چهل واژه مازندرانی مورد نظر مطابقت داشته اند  ،  معنایشان  در ادامه همین مقاله، به انگلیسی آمده است . مرجع ما فرهنگ دیجیتالی دانشگاه کلن آلمان(( Cologne Digital Sanskrit Lexicon )) است.
ادامه مطلب
در زمان سلوکیان و اشکانیان
مهاجرت وسیع از شمال هند بـه صفحات شمالی ایران
كد مطلب: 23 -   تعداد بازديد: 2939 -  يكشنبه 25 بهمن 1388
درویش علی کولاییان

    مهاجرت وسیع و تاریخی و در عین حال تدریجی از شمال هند به صفحات شمالی ایران، رویدادی واقعی است . دلائل وقوع این مهاجرت که  مدتی طولانی هم ادامه داشت ، یافته هائی است که به ترتیب به آن ها اشاره می کنیم:

اول   یافته هائی که  دستاورد فهم تاریخ شفاهی مردم مازندران است .این یافته ها تا کنون از سوی نگارنده به صورت کتاب و مقالات متعدد، به علاقمندان تقدیم  شده است1

دوم   سندی مهم وبا ارزش که نوشته ای بسیار کهن به زبان ارمنی است و تا کنون از وجود آن بی خبر مانده بودیم . نزد علاقمندانی که تاکنون برخورد تحلیلی به تاریخ شفاهی را کافی  ندانسته اند، این سند ، مفید و با اهمیت تلقی خواهد شد .

سوم   همگونی نژادی مردم مازندران ، گیلان و مردم جنوب قفقاز و علاوه بر آن  نزدیکی نژادی مردمان شمال هند با  نژاد اروپایی یا به اصطلاح قفقازی است که به اثبات هم رسیده است . این مطالب، اطلاعات با اهمیتی را در اختیار ما قرار می دهد . گزارشات در این باره  طی چند سال اخیر به توسط پژوهشگران منتشر و در نشریات علمی منعکس نیز شده است

مطلب اول ومطلب سوم را پیش تر با علاقمندان در میان نهاده ایم ، در این جا فقط به اشاراتی موجز، در مورد هر کدام  بسنده می کنیم ولی به مطلب دوم که موضوع آن مبتنی بر سندی است کهن و ما به تازگی از وجود آن آگاه شده ایم ، در جای خود ، نگاه بیشتری خواهیم انداخت .
ادامه مطلب

شباهت نژادی(ژنتیک) مردم جنوب قفقاز با مردم گیلان و مازندران !
كد مطلب: 22 -   تعداد بازديد: 13283 -  يكشنبه 25 بهمن 1388
درویش علی کولاییان - ماهنامه گیله وا شماره 108
                                                                                                                                                 

       گزارشی از سوی پژوهشگران دپارتمان ژنتیک انستیتو ماکس پلانک آلمان با برخورداری ازهمکاری دو پژوهشگر ایرانی ، در سوم آوریل 2006  ، منتشرگردید1. در این مقاله ،اطلاعات ژنتیک مردم مازندران وگیلان ، با دیگر مردمان ایران ، مثل ساکنین تهران مقایسه شد .  در عین حال این اطلاعات با داده های ژنتیکی مردمان جنوب قفقاز(مردمان ارمنستان و گرجستان و جمهوری آذربایجان)هم مقایسه گردید . معلوم شد به لحاظ شاخص ژنتیکی  mtDNA  ،یعنی شاخصی که انحصاراً از طريق مادر به فرزند می رسد، مردم مازندران و گیلان با ایرانیان درون حوزه جغرافیایی خود شباهتی نزدیک دارند . ولی برخلاف انتظار ،به لحاظ کروموزوم  وای.( Y chromosome) که انحصاراً از طريق  پدر به فرزندان ذكور مي رسد، همان مردم ، یعنی مردم گیلان و مازندران شباهتی نزدیک به مردم جنوب قفقاز دارند . همان پژوهشگران، در نتایج تحقیقات خود براین ادعا صحه می گذارند ، که اجداد مازندرانیان و گیلانیان مردمانی مهاجر از جنوب قفقازند3 .
ادامه مطلب

مازندراني و زبان سنسکريت (هم مانندي درضمير انعکاسي)
كد مطلب: 19 -   تعداد بازديد: 3580 -  جمعه 27 آذر 1388
درویش علی کولاییان
 
  
   نگارنده خود گويشور زبان مازندراني است و طي چند سال اخير، در بازشناخت بسياري از واژه هاي مشترک اين گويش با زبان سنسکريت(کلاسيک) تلاش نموده است1. واژگان و اصطلاحاتي که ظاهراً در ديگرزبان هاي ايراني به چشم نمي خورند و قريب به اتفاق آنها ،خاص گويش مازندراني اند. فراواني واژگاني از اين دست به حدي است که اين احتمال را مطرح مي سازد که ارتباط اين دو زبان ، بسيار نزديک تر از آن است که قبلاً تصور مي شد . تا آن جا که صحت فرضيات پيشين در مورد منشاء گويش مازندراني و تاريخ مازندران و حتي نکات مهمي از تاريخ ايران قبل از اسلام، به زير سوال مي رود . در اين پژوهش تسلط به زبان و يا گويش مادري،  آگاهي به اصطلاحات دامداري و اصطلاحات در کشت سنتي برنج و آگاهي به نامواژه ها در شبکه هاي کهن آبياري در حوزه تجن، امتياز مهمي براي نگارنده بوده است . همچنين آشنايي به تاريخ شفاهي مردم ناحيه و آگاهي در حد لازم به تاريخ ايران و هند، سبب گرديد که نگارنده در اين راه، با اطمينان گام بر دارد. موضوع اين مقاله نکته اي مرتبط با دستور زبان است و آن ، اشاره به يک همانندي خاص در دستور زبان سنسکريت با گويش مازندراني است .
ادامه مطلب

گويش مازندراني زبان خدايان بود!
كد مطلب: 18 -   تعداد بازديد: 4703 -  شنبه 21 آذر 1388
درويش علي کولاييان
گويش مازندراني زبان خدايان بود!    

  تاريخ اقوام مختلف سرزمين ايران ، اقوامی که به يکديگر پيوند خورده اند و ايراني نام گرفته اند، چندان شناخته شده نيست. در کار تاريخ نگاري ما غفلتي بزرگ، همچنان به چشم مي خورد و آن کم توجهي و يا بي اعتنايي به تاريخ شفاهي  است . درمورد مازندران اين بي اعتنايي آشکارتر است.
در مازندران و در زبان مردم اين ناحيه و در ادبيات کشاورزي و دامداري اين مردم که از اعماق تاريخ شان سرچشمه مي گيرد رازهايي نهفته است . فقط کافي است که پرسيده شود ،کشت برنج در مازندران کي آغاز  شد؟ يا اين که از خود بپرسيم، گاوهاي مازندراني(گاو هاي جنگلي) که با گاو هاي ديگر در فلات ايران  تفاوت دارند ،از کجا آمده  اند؟ و يا اين که ، تمدن در مازندران  و مناطق  پوشيده از درختان در هم تنيده آن، توسط چه کساني و از کي آغاز  شده است؟ به ويژه اگر بدانيم مناطق انبوه  جنگلي  ،قبل از وفور ابزار آهني،  پذيراي تمدن و سکونت مردمي کشاورز، نبوده است  .
ادامه مطلب
کتاب بزرگ کلیله در اصل مازندرانی است !
کلیله و دمنه از کجا آمده است ؟
كد مطلب: 17 -   تعداد بازديد: 30070 -  چهارشنبه 27 خرداد 1388
درویش علی کولائیان
کلیله و دمنه  از کجا آمده است ؟


  کتاب کليله و دمنه و يا  پنچه تنتره  بدون ترديد يک اثر فرهنگي بزرگ است . اين کتاب در سر تا سر جهان و به تمامي زبان هاي مهم ترجمه و منتشر شده است  و اساس کار در اغلب موارد مستقيم و يا غير مستقيم بر ترجمه اي عربي از اين کتاب استوار بوده است .
      ترجمه عربي اين کتاب که گفته مي شود شاهکاري در ادبيات عرب نيز محسوب مي شود به قلم نابغه بزرگ ايراني ابن مقفع است . او کتاب را در قرن هشتم ميلادي از زبان پهلوي(فارسي ميانه) به عربي بر گرداند

ادامه مطلب

کيکاوس يا کيوس شاهزاده ساساني (اسطوره يا تاريخ ؟)
كد مطلب: 16 -   تعداد بازديد: 6490 -  چهارشنبه 23 ارديبهشت 1388
درويش علي کولاييان
کيکاوس يا کيوس شاهزاده ساساني (اسطوره يا تاريخ  ؟)
در شاهنامه فردوسي داستاني از غارت مازندران به توسط پادشاه کياني ـ کيکاوس ـ آمده است1 . اين داستان شرح وقايعي  است  که با دیگر سرگذشت های حماسی، تفاوتي سوال برانگيز دارد . در عکس العمل رستم به اعتراض دشت بان مازندراني که اسب رها شده (رخش)به کشت مردم زيان رسانده است ،می بينيم پهلوان شاهنامه در واکنشي سخت ، گوش دشت بان را که از قضا رستم را نمي شناسد و از هويتش بي خبر است ، از جاي مي کند . پيدا است چنين رفتار از سوي پهلوان ، به محتواي حماسي داستان لطمه مي زند و هميشه این خشونت نا بجا، مورد سوال خوانندگان شاهنامه نيز بوده است.
ادامه مطلب

کوه اسپروز کجاست ؟
كد مطلب: 15 -   تعداد بازديد: 8102 -  يكشنبه 11 اسفند 1387
درویشعلی کولاییان
نام کوه اسپروز1 در شاهنامه جمعاً چهار بار آمده است و سه مورد آن در داستان آمدن کيکاوس به مازندران است . در باره اسطوره ديو سفيد که به همان داستان مربوط مي شود و درباره اين مطلب که محل وقوع آن يعني مازندران در کجا است بسيار نوشته اند .
بعضي ازشاهنامه شناسان ، مازندران فعلي را محل وقوع آن داستان نمي دانند . در اين نوشتار به پژوهشي مي پردازيم که شايد کفه را به نفع گروهي که مازندران را همين مازندران امروز مي دانند بسيار سنگين تر مي کند و براي رسيدن به اين هدف نام اسپروز مي تواند نقشي کليدي داشته باشد
 
ادامه مطلب
ابتدا قبلي 1 2 3 4 5 بعدي انتها

نتيجه 45 - 54 از 54